6982-892832
Αποστολή e-mail

"Δεν υπάρχει τίποτε από μόνο του καλό ή κακό, η σκέψη μας το κάνει έτσι" - Σαίξπηρ

ΣΥΝΕΔΡΙΕΣ ΜΕΣΩ SKYPE

Για εσάς που βρίσκεστε μακριά από την Αθήνα υπάρχει η δυνατότητα συνεργασίας μέσω Skype. Επικοινωνήστε για περισσότερες λεπτομέρειες.


ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΑΘΛΗΤΙΚΗΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ ΣΕ ΣΥΛΛΟΓΟΥΣ

Καλέστε για ενημέρωση σχετικά με σεμινάρια αθλητικής ψυχολογίας σε συλλόγους και φορείς.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΗΣ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑΣ ΑΘΛΗΤΩΝ/ΜΑΘΗΤΩΝ

Πρόγραμμα ψυχολογικής προετοιμασίας για μαθητές και αθλητές. 

Επικοινωνήστε για περισσότερες λεπτομέρειες. 







ΝΕΑ

• 26-27/1/2018. Επιστημονική Διημερίδα: Η Μοριακή Ιατρική από το Εργαστήριο στην Πράξη – Προκλήσεις & Ερωτήματα. Βασικές αρχές Πρόληψης στην καθημερινότητα: Πώς επηρεάζει η φυσική κατάσταση. Αθήνα
• 2ο Συνέδριο Κλινικής & Μεταφραστικής Ογκολογίας: Εταιρεία Στήριξης Αντικαρκινικής Έρευνας. Τρόπος ζωής και ακρκίνος μαστού: Ο ρόλος της άσκησης στον καρκίνο μαστού. Κρήτη.
• 23/06/2017. Πώς μετατρέπουμε το άγχος σε σύμμαχο μας στον αγώνα: Οδηγίες για αθλητές και προπονητές. Σύνδεσμος προπονητών Βορείου Ελλάδας. Καλαμπάκα.
• 10-14/5/2017. 16ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ψυχολογικής Έρευνας. Φυσική Δραστηριότητα και κατάθλιψη σε γυναίκες που έχουν νοσήσει από καρκίνο στο μαστό: Βιβλιογραφική Ανασκόπηση. Θεσσαλονίκη.
• 27-28/1/2017. Επιστημονική Ημερίδα: Η Μοριακή Ιατρική από το Εργαστήριο στην Πράξη – Προκλήσεις & Ερωτήματα. Πώς επηρεάζει η φυσική άσκηση την καρκινογένεση. Αθήνα.
• 9-11/12/2016. 14ο Πανελλήνιο Συνέδριο Αθλητικής Ψυχολογίας. Η σχέση της Φυσικής Δραστηριότητας με το Προφίλ Ψυχικής Διάθεσης, την Αυτοεκτίμηση & την Ποιότητα Ζωής σε γυναίκες που έχουν επιβιώσει από καρκίνο στο μαστό. Θεσσαλονίκη.
• 4-6/11/2016. 6ο Πανελλήνιο Συνέδριο Συμβουλευτικής. Ο ρόλος της συμβουλευτικής στον επαγγελματικό αθλητισμό: Η μελέτη περίπτωσης αθλήτριας της Καλαθοσφαίρισης. Αθήνα
• 7-11/10/2016. 39ο European Congress for Oncology. Association between Physical Activity, Psychological Mood Profile and Self-Esteem among breast cancer survivors. Κοπεγχάγη
• 17/09/2016. Σύλλογος Εθνικός Αλεξανδρούπολης. Η συμβολή της Αθλητικής Ψυχολογίας στον αθλητισμό
• 25/06/2016. 3ο Συμπόσιο Αθλητικής Διατροφής. Η συμβολή του αθλητικού Ψυχολόγου στον έλεγχο του βάρους των αθλητών. Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο
• 07/05/2016. Σύλλογος "ΑΝΑΤΟΛΗ Ν. ΙΩΝΙΑΣ" - Προαγωνιστικό άγχος και η διαχείριση του από γονείς και αθλητές
• 10/04/2016. Διατροφικές διαταραχές και ψυχολογία. Συνέντευξη στην ΕΡΑ ΣΠΟΡ, 101.8 FM
• 27/02/2016. Προαγωνιστικό άγχος και η διαχείριση του. «Σ.Α.Φ.Α.Ν.Σ. Νέα Σμύρνης»
• 21/02/2016. Ο ρόλος του γονέα στον παιδικό αθλητισμό. "Σύλλογος καράτε Κρήτη - Χανιά"
• 13/01/2016. Ο ρόλος του γονέα στον παιδικό αθλητισμό. "Σύλλογος χάντμπωλ Κορωπίου - Παπασιδέρης"
• 6/1/2016. Ο ρόλος του γονέα στον παιδικό αθλητισμό. "Σπύρος Λούης Κορυδαλλού"
• 20/12/2015. Ημερίδα Διατροφής & Άσκησης. Γυμναστικός Σύλλογος Λευκάδας "Φίλανδρος". Λευκάδα
• 10/12/2015. Ο ρόλος του γονέα στον παιδικό αθλητισμό. Συνέντευξη στην ΕΡΑ ΣΠΟΡ, 101.8 FM
• 11-12/7/2015 Ο ρόλος του γονέα στον παιδικό αθλητισμό. ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΠΡΩΤΑΘΛΗΜΑ ΣΤΙΒΟΥ ΠΑΜΠΑΙΔΩΝ - ΠΑΓΚΟΡΑΣΙΔΩΝ. ΝΑΥΠΛΙΟ
• 06-07/12/2014 13ο ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΑΘΛΗΤΙΚΗΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ - ΤΡΙΚΑΛΑ
• 13-14/9/2014 ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΣΕ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΠΡΟΠΟΝΗΤΩΝ ΚΑΡΑΤΕ ΤΗΣ Γ.Γ.Α.
• 6-7/9/2014 ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΣΕ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΠΡΟΠΟΝΗΤΩΝ ΚΑΡΑΤΕ ΤΗΣ Γ.Γ.Α.
• 30-31/8/2014 ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΣΕ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΠΡΟΠΟΝΗΤΩΝ ΚΑΡΑΤΕ ΤΗΣ Γ.Γ.Α.



Στην αρχή

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΤΟΥ ΜΗΝΑ


Ψυχολογική πίεση αθλητών από προπονητές


psychologiki piesi athlitwn apo proponites
Ψυχολογική πίεση αθλητών από προπονητές

Πολλές φορές τόσο οι προπονητές όσο και οι αθλητές έχουν αναρωτηθεί για το ποιος είναι ο σωστός τρόπος προσέγγισης ενός αθλητή σε διάφορες καταστάσεις της προπόνησης αλλά και του αγώνα. Μερικά από τα πιο συνήθη ερωτήματα παρουσιάζονται παρακάτω:

1. Πώς πρέπει να συμπεριφέρεται ο προπονητής στους αθλητές;

Ο προπονητής είναι ένας από τους «σημαντικούς άλλους» στη ζωή κάθε αθλητή. Η συμπεριφορά του καταρχήν, ανεξάρτητα από την ηλικία του αθλητή, πρέπει να είναι συμπεριφορά παιδαγωγού. Το να μειώνω έναν αθλητή/μια αθλήτρια για το λάθος του ή την κακή του απόδοση, χαρακτηρίζοντας τον ως ανόητο, άχρηστο, ατάλαντο ή οτιδήποτε άλλο, καταφέρνω μόνο να συρρικνώνω την αυτοεκτίμηση του και φυσικά να τον οδηγώ σε ακόμη χειρότερη απόδοση την επόμενη φορά και φόβο για το επερχόμενο λάθος. Ο ρόλος του προπονητή είναι:

  • να βρίσκεται κοντά στον αθλητή
  • να του εξηγεί το λάθος και
  • να τον προτρέπει να βρει λύσεις και τρόπους ώστε να μην επαναλαμβάνει κακές εμφανίσεις.

Η κριτική του πρέπει να είναι τέτοια που να ωθεί τον αθλητή να γίνει καλύτερος και να του δημιουργεί κίνητρο για την επόμενη φορά. Όλα τα προηγούμενα γίνονται ακόμη πιο επιτακτική ανάγκη όταν μιλάμε για μικρότερης ηλικίας αθλητές και αθλήτριες.

2. Ποια πρέπει να είναι η αντίδρασή του σε περίπτωση νίκης ή ήττας;

Τόσο στην ήττα όσο και στη νίκη η συμπεριφορά του προπονητή πρέπει να είναι τέτοια ώστε να δημιουργεί τις προϋποθέσεις εκείνες για μια καλύτερη επόμενη φορά. Η υπερβολή-έμφαση στην ήττα ή στη νίκη μόνο άγχος και πίεση μπορεί να φέρει στους αθλητές. Κάθε κακό αποτέλεσμα αν ερμηνευθεί σωστά από τον προπονητή προς τον αθλητή και τεθούν οι σωστοί στόχοι για την επόμενη φορά μόνο κίνητρο μπορεί να αποτελέσει για το μέλλον.

3. Ποια είναι τα κίνητρα που πρέπει να δίνει ο προπονητής στους αθλητές;

Ο προπονητής πρέπει να δίνει κίνητρα για προσπάθεια και επιμονή. Ο ρόλος του, εκτός από τη φυσική κατάσταση και την αγωνιστική τακτική, είναι να μάθει και να εμπνεύσει στους αθλητές του την αγάπη και το πάθος γι’ αυτό που κάνουν και να καταλάβουν ότι τα οφέλη που αποκομίζουν δεν είναι μόνο δόξα και χρήματα. ιδιαίτερα για τα πιο λαοφιλή αθλήματα, αλλά ήθος και πρότυπο για τους νεότερους.

4. Ποιες είναι οι ψυχολογικές επιδράσεις της καταπίεσης των αθλητών;

Καταρχήν να διευκρινίσουμε ότι ο αθλητισμός είναι κάτι τελείως διαφορετικό από τον πρωταθλητισμό. Πρωταθλητισμός χωρίς πίεση δεν υφίσταται. Χωρίς βέβαια αυτό να σημαίνει ότι η πίεση αυτή πρέπει να είναι προσβολές και υποτιμητικά σχόλια. Η πίεση αναφέρετε στην προσπάθεια του προπονητή να «βγάλει» από τον αθλητή του τον καλύτερο του εαυτό. Αυτό μπορεί λοιπόν να σημαίνει πίεση για αυξανόμενη προσπάθεια παραπάνω από εκεί που αντέχει. Να σπάσει δηλαδή τις κόκκινες γραμμές του. Αυτή όμως είναι μια θετική πίεση που στο τέλος ο αθλητής τη λαμβάνει ως κινητήριο δύναμη και χαίρεται τελικά που τα κατάφερε.

Ωστόσο όταν συμβαίνει το αντίθετο, πίεση δηλαδή άνευ όρων και ορίων, πίεση που έχει να κάνει με την υποτίμηση της προσωπικότητας του αθλητή και πίεση για συνεχείς νίκες και έξω από τις ανθρώπινες δυνατότητες αποτελέσματα, τότε μόνο αρνητικό αντίκτυπο μπορεί να έχει στη ζωή του αθλητή. Το αποτέλεσμα είναι μια κακή ψυχολογία ακόμη και στα καλά αποτελέσματα, αθλητές δυστυχισμένοι και χωρίς καμία ευχαρίστηση γι’ αυτό που κάνουν.

5. Ποιες είναι οι επιπτώσεις της καταπίεσης στην κοινωνική τους ζωή;

Ένας με λάθος τρόπος πιεσμένος αθλητής σίγουρα δεν περνάει άσχημα μόνο μέσα στο στάδιο αλλά και έξω από αυτό. Όπως αναφέραμε και στην αρχή ο προπονητής είναι πολύ σημαντικό πρόσωπο στη ζωή του. Κατά συνέπεια αν η σχέση αυτή και η συμπεριφορά προς το πρόσωπο του αθλητή δεν είναι η πρέπουσα δεν θα ήταν καθόλου παράξενο η αναπαραγωγή αυτής της συμπεριφοράς από τον αθλητή πια, προς τον κοινωνικό του περίγυρο αργά ή γρήγορα. Μιλάμε λοιπόν για δύσκολη κοινωνική ζωή και αρνητικές σχέσεις.

6. Πώς πρέπει να αντιδράσει η οικογένεια και τι μπορεί να κάνει ο ίδιος ο αθλητής για να προστατέψει τον εαυτό του;

Πρώτα από όλα οι νεαροί αθλητές δεν θα πρέπει να έχουν δεύτερες σκέψεις στο να αναφέρουν άσχημες συμπεριφορές του προπονητή με τον φόβο της απόρριψης τους από την ομάδα. Από την άλλη μεριά παρατηρούμε ότι υπάρχουν γονείς οι οποίοι  είναι υπερπροστατευτικοί και σκέφτονται ότι θα πρέπει να προστατεύσουν ανά πάσα το παιδί τους μη τυχόν και στεναχωρηθεί από μια παρατήρηση του προπονητή ακόμη και όταν αυτή γίνεται με σωστό τρόπο.

Ο ρόλος των γονέων είναι να βοηθήσουν το παιδί τους να διαμορφώσει μια τέτοια προσωπικότητα που αφενός μεν να γνωρίζει ποιες είναι οι επιτρεπτές και οι μη επιτρεπτές συμπεριφορές από έναν προπονητή, πότε πρέπει να αναφέρει περιστατικά που ξεφεύγουν από μια παιδαγωγική συμπεριφορά και αφετέρου να είναι ικανά, πάντα ανάλογα με την ηλικία τους να προστατεύουν και να υπερασπίζουν τον εαυτό τους από άδικες και κακές συμπεριφορές τρίτων. Το κυριότερο να μην φοβούνται ότι αν αναφέρουν μια ανάρμοστη συμπεριφορά θα κινδυνεύσουν να αποκλειστούν από την ομάδα. Είναι προτιμότερο να συμβεί αυτό και να πάνε κάπου αλλού παρά να βιώνουν τη συναισθηματική κακοποίηση που μόνο αρνητικά αποτελέσματα έχει.


Το παραπάνω κείμενο δημιουργήθηκε για να δημοσιευτεί στην ιστοσελίδα Value for life και Μηχανή του χρόνου

                             
Φρόσω Πατσού
M.Sc. Ψυχολόγος - Αθλητική Ψυχολόγος
Επιστημονική Συνεργάτιδα Εθνικής Ομάδας Στίβου
Τηλ.: 6982.89.28.32
www.idealpsychology.gr


  • Sport Event
  • Recreation Fitness Team
  • Lifergo